07 August 2015

Izz & Hospital

Salam,

Ok, kali ni entry agak sedih. Walaupun dah lepas tapi aku tak mungkin lupa. Buat pertama kalinya aku berkampung dekat Hospital Banting lebih dari sehari. Total hari dalam wad adalah 6!

Alkisahnya. Izz sihat. Satu malam aku dengar dia batuk. Dalam hati pikir, kenapa Izz tiba2 batuk?

Bersambung malam esoknya. Batuk Izz bertambah garang. Yelah semalam batuk biasa. Tapi bukan dibuat-buat. Sampailah Izz dapat selsema. Demam tak ada. Tapi boleh rasa dia kurang sihat. Walau masih lincah main segala bagai. Izz tak berapa sihat sebenarnya. 

Balik rumah sendiri, aku rasa perlu bawak Izz ke Klinik. Sebab batuknya bertambah garang. Dan.aku mula rasa ada kahak dalam badanya Izz. Dalam badan pulak. Izz batuk ada kahaklah. Klinik panel aku dah tamat dekat area Sungai Pelek tu. So, pergi je Klinik bukan panel. 

Doktor cakap ada kahak. Then kata kene terus ambil Nab. Aku adalah ibu yang pertama kali nak guna benda alah tu dekat anak aku. Izz sebelum tu senyum simpul macam biasa. Sampailah masa dia kene Nab. Nab tu sangat menyeramkan dia. Yelah, letak kat muka dia. Tiba2 ada gas. Hah..memang sepanjang masa bergenang air mata.

Berlanjutan ke 3 hari. Total Nab kat Klinik 4 kali. Last Nab tu doktor minta ke Hospital. Sebab, bunyi kahak sangat menyeramkan. Nafas Izz pun agak laju. Hati aku dah terdetik. Ada something ni. Doktor buat surat refer hospital.

Malam tu, tengah malam. Packing barang terus balik banting. Smpai rumah, Izz tido dengan jayanya. Tak de plan nk terus bawak hospital. Sampailah belah pagi. Izz nafas lebih laju. Nampak muka dia sayu je. yang paling dasyat. Bunyi kroookkk...krroookkk... dari paru-parunya.

Terus decide pergi Hospital.

Pukul 7 pagi. Raya ke 6 hari Rabu.

Syukur sangat dipermudahkan. Orang tak ramai dekat emergency tu. Bagi surat doktor klinik tu. Terus Izz diperiksa. Then dari situ terus masuk dalam. Doktor cek semua. Terus Izz kene buat Nab lagi. Menangis lagilah. Sampai Izz tertido. Mudah sikit buat Nab.

Darah Izz kena ambil. Then bila siap report ada kuman dalam paru-paru. 

Sila tinggal di wad ye Puan.

Selesai sesi kene nasihat dari doktor, dan settle urusan masuk wad. Izz terus dapat tempat istimewa. Sampai aku tak mampu nak tengok. Tapi kene hadap jugak.


Sampai sekarang kalau aku tenung gambar ni. Aku nangis. Tak sampai hati langsung. Macam mana anak aku sampai kene macam ni. Serius ye mak-mak. Nak hadap masa ni sangat susah. Doktor bajet dalam 2 hari kene pakai benda alah ni. Secara amnya mesin ni sangat membantu Izz. Nafas Izz laju dan Izz kurang oksigen dalam badan. Jadi mesin ni membantu Izz nafas dan menstabilkan pernafasanya. Nampak macam tragis sangat kan. Sebab budak kecik macam Izz yang guna.

Alhamdulillah. 1 hari 1 malam. Izz setia guna mesin ni. Pagi esoknya, doktor lepaskan Izz dengan mesin yang buat Izz sangat sedih. Lebih nangis. Sebab tak selesa. Di pagi yang indah. Nurse datang bagtau Izz dah boleh lepaskan mesin trojan ni.

Hah, mak sangat gembira ye puan-puan. Lepas bukak mesin ni baru aku rasa laparrrrrrrrrrr yang gila. Izz pun happy sangat. 

Ini lepas dia happy dan pindah wad biasa. Izz masih guna oksigen tapi hose yang kecik tu. Itupun sebenarnya bagi insan kecik macam Izz sangat tak selesa. Dia tetap nak tarik benda alah tu. Tapi kene sabar lah. Budak kecik apa tau. Izz berjaya jugak harung benda alah ni. Sampai esok pagi doktor cakap try bukak oksigen ni. 

Dan Izz berjaya. Nafasnya stabil walau tak guna. Tapi Nab tu masih teruskan jugak. Cerita Izz ambil Nab sangat panjang. Izz duduk lama dekat wad sebab kene habiskan antibiotik selama 5 hari. Sepanjang dekat wad ni, aku banyak belajar lah. Belajar tido macam udang. Kah..kah..Tido dalam katil budak yang kecik tu.



Nikmat tido Izz lepas selesai mesin trojan.


Bila tengok mata Izz dalam gambar ni, aku rasa sangat sayu. Mata nya mata orang sakit. Biru-biru gitu. Kalau Izz sihat, mata dia segar.Kikiki


Atok datang Izz happy lah.Semangat atok sebab tu Izz cepat sihat! Kes jarum dekat tangan Izz tu. Itu yang kali ke 4. Yang sebelum ni habis tercabut. Ada yang tangannya bengkak lah. Ganas sungguh Izz ye.


Dah sihat. Balik dari PD. 2 orang hero atok lepak mamak. Izz dan Irfan. Irfan lebih terror. Boleh panjat kerusi tu.Izz tak pandai lagi.

Apapun, ujian Allah ni aku berjaya harung. Walau tak detail mana aku cerita, tapi moment tu aku akan ingat. Lepas ni insyaallah aku kene lebih waspada keadaan Izz. Jangan pending hantar ke hospital bila melibatkan anak. Heheh.

Terima kasih yang mendoakan Izz. Doa2 itu sangat membantu penyembuhan Izz. Izz dah buat follow up dengan doktor, semua baik.. Paru-paru Izz sangat baik. 

Istimewa terima kasih untuk family. Sangat membantu dalam keadaan sebelum ni. Terima kasih Kak Yantie, Wawa, Abah, Adik.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment