18 August 2015

Kadang-kadang 1st class tu tak membahagiakan

Salam,

Mood tulis. Sukanya aku bila menulis ni. Rasa freedom sangat. Idea sendiri. Penuh perasaan masa menulis tu. Syoookkkknya.

Ok, back to topic. Tiba-tiba saja aku ingat 1 cerita yang aku tak nak lupa. Sepatutnya banyak yang aku kene belajar dari pengalaman lepas. Ni pengalaman masa darjah 5-6. Sebelum UPSR 1996.

Peristiwa ni bila aku kenang balik sangat menyentuh perasaan kecik aku. Aku petik 1 ayat. Diskriminasi. Bagi aku lah. Bagi yang buat tu rasanya terbaik untuk pelajarnya. Maybe.

Jom. Tak sure lagi kisah ni pendek atau panjang. Kah3.

For sure cerita ni dalam tahun 1995-1996. Masa darjah 5 atau 6. Dari darjah 1 sampai kes ni berlaku aku duduk kat kelas A. Anggerik katanya. 1 lagi M. Mawar katanya. Aku kenal kawan-kawan pun masa dalam kelas ni. Aku berak dalam seluar pun dalam kelas A ni. Ha3.

Nak dijadikan cerita, UPSR dah dekat sangat. Tiba-tiba pihak sekolah buat perubahan drastik. Dibahagikan kelas kepada kelas A budak cemerlang (pandai) dan kelas M budak kurang cemerlang (kurang pandai).

Sebelum pembahagian ni aku sangat sibuk dengan bola jaring. Sampai ke peringkat daerah. Kenapa aku suka sangat bola jaring aku pun tak tau. Sebab aku pandai mainlah kan. Ha3. Masa main tu aku tak pikir langsung pelajaran aku. Dan tak pikir langsung yang aku ni lemah sikit dalam pelajaran. Ha3. Aku sederhana je dalam pelajaran. Nak kata pandai tak, nak kata stupid pun tak. Pertengahan je level aku. Ikut penilaian cikgu bila habis belajar, aku dalam kelas III. 

Sampailah 1 masa diumumkan pembahagian kelas tu. Alangkah terkejutnya hati dan jiwa aku bila aku kene kelas M tu. Huwaaaa...masa tu baru sedar kenapa aku. Kenapa aku???

Ha3, sebab kurang belajar lah.

Aku reda dan pasrah. Kene pisah dengan geng-geng aku. MALU tak? Aku pun lupa. Tapi tak malu sangat cuma segan. Kelas M penuh dengan pelajar lelaki. Yang perempuan tak sampai 10 orang pun. Aku pun pasrah dan terima. Tapi...aku belajar dengan tekun sebab cikgu kata kalau aku dapat capai kedudukan baik dapat pindah semula kelas A tu. Aku pun apa lagi, belajar sesungguh mungkin. 

Allah tu baik perancangannya. Dalam kelas M tu lah aku yang lebih menonjol keputusannya. Yelah, nama pun kelas ke 2. Aku level sederhana. Memang nampaklah aku lebih sikit dari yang lain. Cuba compare dengan budak kelas A. Nombor paling corot lah.

Macam biasa, aku tak bagi tau sapa-sapa dalam family. Takut mak marah.

Aku enjoy dalam kelas tu. Buat macam biasa je. Ada jugak kene ejek-ejek. Biasalah budak zaman dulu seronok. Ejek-ejek nama bapak. Nama atok. Yelah, tak der pun phone macam sekarang.

Ok, pendekkan sikit. Lepas seronok belajar dalam kelas M tu, sampailah exam pertengahan tahun. Nak dijadikan cerita. Aku tak ingat sgt dapat no 1 atau 2. Tapi kedudukan tertinggilah dalam kelas M tu. 

Macam cikgu kata, boleh pindah kelas A. Aku pun berjaya pindah. See, aku kalau dah usaha, insyaallah sungguh2 aku buat.

Bila dah pindah tu, mula2 seronok dapat jumpa balik geng lama. Happy lah kan. Terjamin maruah aku dah. Berjaya tebus balik. 

Sampailah hujung tahun.

Aku baru sedar betapa ruginya aku pindah kelas A yang high class tu. Memang aku berjaya naik kelas, tapi bukan dapat lawan budak pertengahan no dalam kelas A pun. Geng kelas ke 3 gak aku dapat lawan. Korang imagine dalam kelas tu group tu disusun ikut no kedudukan tau. Jadi aku tak dapat pun duduk depan. Macam dalam kelas M.

Masih duduk belah belakang. Group paling last dalam kelas A.

Hah, dapat imagine topik aku kali ni.

Hari penyampaian hadiah, aku tak dapat apa-apa pun. Sebab aku tak dapat no 1 sampai 3 pun. Aku pun bayangkan sekiranya aku tak pindah kelas A, dah for sure aku dapat hadiah kan. Tak kisahlah dalam kelas mana, Tapi balik rumah boleh bgtau mak, nani dapat hadiah mak. Dapat no 1 dalam kelas.

Huwaaa...bukan kehendak aku pun. Cikgu-cikgu sekolah punya konsep. Sedih betul bila yang dapat hadiah tu budak lain. Terkilan sangat,

Lagi tak syok dalam kelas A tu, ketibaan aku tak dialukan pun. Tak de pun tepuk tangan tanda aku berjaya baikkan prestasi aku. Ni yang aku cakap diskriminasi. Kalau ada lagi dibuat sekarang tak tau lah. Sekarang aku pahamlah, bukan nak salahkan cikgu-cikgu tu. Mereka ada sebab kot buat macam tu. 

Walaupun mereka tak tau hati dan perasaan mereka yang ada dalam kelas budak tak pandai. Sampailah ke hari exam UPSR. Result aku tak de pun A. Memang tak syok langsung. Kesannya melarat bila aku ke sekolah menengah pulak. Sama jugak, aku duduk kelas hujung-hujung. 2 hujung. Kelas sampai I. Aku kelas H. Parah kan.

Tapi dalam kelas tu aku masih jugak yang agak kedepan nombornya. Ha3. Entahlah, apa yang aku nampak, banyak manisnya jugak. Aku dapat rasakan kawan-kawan kelas hujung2 ni lagi seronok. Jujur.

Tapi aku berjaya baikkan kelas aku. Form 2 dapat kumpul balik dengan geng aku. Form 4 pisah balik sebab aku pilih kelas akaun. Kelas akaun tu kelas D. kelas no 4. Oklah kan. 

Manis dan masam masa harung semua dugaan ni memang best. Memang aku budak kelas pertengahan. Sampai belajar dekat poli. Baru aku sedar diri sikit. Aku lambat tangkap sikit ilmu. Bila belajar sendiri baru paham. Bila dah paham macam mana aku terima pembelajaran lebih mudah aku nk handle. Aku lambat terima ilmu. Tapi bila dah paham, aku ingat sampai boleh jawab semua soalan.

Harapanya, Izz tak follow step aku ni. He3.

Sekian, cerita tentang 1st class.

Enjoy gambar Izz yang terbaru.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment