15 December 2011

Ikan Bakar & Air Asam Hijau

Salam,

Wah.....seminggu dah tak update. Banyak jer jugak lauk yang aku masak. Cuma masa tak cukup. Mana nk mengarang ayat..mana nk mengupload gambar. Upload gambar pulak tengok kelajuan internet. Kalau macam siput...alahai.....:)

Kali ni aku update lauk yang simple dan tak guna banyak masa. Korang cuma perlu cepatkan kelajuan buat kerja dan fokus..hahah. Ok, ikan bakar dengan ais asam. Hari tu aku usha 1 blog. Die buat ikan bakar...grrrrr...sedap...rasa nk buatlah. So, aku buat...lgpun...ni untuk abah aku gak. Hari tu kan aku buatkan masak lemak yang pedas. Tak dapat abah aku makn. Jadi ini gantinya :)


tara....ni cara aku...air asam dah siap..aku letak kicap...rasanya..fastastik beb!..


yang ni baru jer siap...aku bakar atas kuali leper jer...senang kan...

ni istimewa sikit...ikan terubuk bakar..kegemaran abah aku dr dulu smapai sekarang...ikan ni byk tulang..tapi sedap.


ni penambah kesedapan bila ada ikan bakar...air asam hijau dr aku...nk resepi...aku bg kat bawah..kiki

ini plak...cicahan untuk abah aku,...ni bapak aku request sbb air asam aku buat pedas sket..ni santan...aku bg resepi kat bwah ok


lauk tambahan...makanan seimbang...kene ada sayur...

:))

Ok, ikan bakar tu tak payah resepi. Korang letak garam dengan serbuk kunyit jer..pastu balut dengan daun pisang. Lepas tu bakar. Tapi untuk kali ni aku letak daun pandan. Serius...memang menjadi. Aku cuma amik tips jer..tau2 menjadi. Apa yang menjadi?....masa bakar..ikan tu wangi!!!!

Ni resepi untuk air asam hijau:
  • cili - ikut suka pedas & tak kisah cili apa...aku guna cili hijau..sbb tu jd air asam hijau..kiiki
  • bawang besar - 1biji sederhana
  • tomato - 1 biji
  • bawang putih  - 3 ulas
  • air asam/ air limau sambal - 10biji limau/air asam..agak2
  • garam  - agak2
  • gula  - agak2
  • serbuk perasa (terpulang nk guna atau tak)
Caranya: 

Blender kan tomato dengan bawang putih dengan air asam. Masukkan sekali gula, garam dan serbuk perasa. Tmbah air masak kalau blender tak jalan. Lepas tu potong dadu bwang merah. Boleh extra kan tomato untuk dipotong dadu. Campurkan semua bahan. Lepas tu rasa apa yang kurang yer..dan siap!

Ni cara untuk air cicahan santan tu:

Bahan utama..santan pekat. Potongkan bwang besar dengan bawang putih. Lepas tu air limau. Perahkan,...perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa. Lepas tu siap!. Kalau nak lagi mantap...bakarkan terung...lepas tu masukkan dalam air asam ni. Lagi meletop!...

Sekianlah...
Wassalam;

Nota: lepas makan..perut panas :)

No comments:

Post a Comment