14 July 2011

Mafin Coklat Cip

Salam...

Agak lama aku senyap..haha..ni lah jadahnya bila tak ada internet kat umah..haha..kene mangharapkan line dekat ofis. Tapi nk kisah apa kan..kadang2 memang belum dapat idea nak di ketengahkan.hehe..

Disebabkan tahap kerajinan memasak aku memang sentiasa tinggi (buat masa inilah..haha) dan aku harapkan sentiasa rajin..kiki..aku berjaya dengan jayanya menghasilkan mafinnnnnnnnn...macam tak percaya pun ada .Balik2 kerja aku siapakan bahan untuk mafin ni dan lepas jer magrib aku terus on..resepi ni aku amik dekat resepi beberapa blogger yang aku follow. Cuma minta ampun..aku ada menambah dan mengurangkan beberapa bahan..kikiki


Sebenarnya aku dah banyak kali buat, cuma baru ni jer aku ada masa untuk upload dekat blog. Mafin coklat Cip ni aku copy dari blogger mana tak ingat tapi korang kalau nk buat, silakan..amatlah mudah dan senang..hah..ayat yang sama..ngok2..haha

Petua aku, kalau nak makan puas-puas, makanlah masa mafin ni masih panas. Betul2 memang sedap walaupun pada dasarnya tak sedap haha. Tapi bila makan panas2 apa pun sedap kan..

So, ini resepinya kalau nak cuba:
Chocolate Chip Muffin
Resepi dari K.Jun

Bahan-bahan:
250 gm tepung
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko
175 gm gula
150 gm coklat chip
250 ml susu
90 ml minyak masak
1 biji telur A
1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara:
Gaul sume bahan kering dalam mangkuk. Gaul semua bahan basah dalam mangkuk lain. masukkan bahan2 kering tadi. Gaul rata.Masukkan coklat chip, gaul sebati. Masukkan dalam cup, tabur coklat cip lagi jika suka. Bakar selama 20min. (aku bakar suhu 175C selama 16 min).

Jadi..selamat mencuba..daaaaaaa.
Wasalam

4 comments:

  1. ermmmmm..muffin itu mmg sodap! mari kite order ngan nani..hee

    ReplyDelete
  2. huwahahaha...kakak kene order lebih banyak..hihihih

    ReplyDelete
  3. maizura...alhamdulillah jadi..klo ko try mesti sedap jugak..heheh

    ReplyDelete