21 July 2011

Ayam Sambal dengan Sos Black Pepper

Salam,

Salam keterujaan hari ni. Kerja ofis melambak. Cuba sedaya upaya siapkan sebelum hujung bulan. Lepas ni lagi tambah sibuk, dengan nak masuk ramadan lagi. huhuhuhuh..nak tutup akaun lagi mana lagi nak update blog ni lagi..haha..tak per, janji hati aku gembira.

Ok, kali ni lauk tak der resepi. Aku dapat ilham dari Chef Michael Smit dalam show die. Chef At Home. Memang aku selalu tengok show die. Lagi satu aku minat sebab gaya die bersih. Buat apa semua kemas jer. Tu baru chef. Dapur berasap tapi dapur kemas. Dalam show die, masakan yang die buat semua tak der resepi. Jadi aku pun bukan peti sejuk, masak dengan bahan yang ada. Hasilnya memang best. Lauk tak banyak mana, tapi nama lauk terlebih poyo plak...haha..

 Aku ada tambah sedikit brokoli..


Ni lauk mlm aku..,makan dengan nasi panas dengan kicap..

Ni kira aku masak resepi campak2 jugak. Mana2 korang yang rasa nk cuba, aku bg resepi skali ni.

Ayam sambal dengan sos black pepper

Dada ayam - aku guna seketul yang besar then potong kecil
Sebiji Bawang merah
3 biji bawang putih
Sebatang serai
Sedikit halia
Lobak - potong ikut suka
3 sudu Cili merah (cili boh)
2 sudu Sos cili
2 sudu Sos black pepper
1 sudu sos tiram
Garam + penambah perisa
Minyak untuk masak

Panaskan minyak, tumiskan bawang halia dan serai. Masukkan cili merah.
Bila sambal dah agak masak masukkan lobak sos cili, sos tiram dan sos black pepper.
Masukkan ayam, dan sedikit air dalam 3 sudu.
Masukkan garam dan perisa.
Tunggu sampai masak.
 *kalau nak tambah sayur lain dari lobak pun ok.
 * aku tambah jugak black pepper untuk lebih rasa

Ok, selamat mencuba lah. Ni kira stail masak aku bila tak der idea dan malas.haha..

Wassalam..


2 comments: