19 April 2020

Drama Korea



Another post for today. Haha.

Apa nak diceritakan hari ni? Biar satu masa akan datang akan jadi gelak tawa sendiri baca cerita ni. Dengan typonya dengan kosakata hentam sajalah. Betul, tak terlambat untuk buat blog sendiri.

Ok, kali ni bagilah kita rumuskan satu cerita yang sejak dari beberapa tahun lepas jadi fenomena dekat Malaysia. Dah lama bermula tapi tak dikesan sejak bila. Dulu-dulu dengan K-POPnya. Aku gila tak minat. Sebab lagunya banyak type disco. Rosak telinga nak dengar.

Masa tu boleh nampak gilanya rakyat Malaysia dengan K-POPnya. Sebab tu aku tak kenal sangat penyanyi Korea ni. Lagipun bukan paham pun apa yang dia nyanyi. Tak lama lepas tu tiba-tiba rasanya demam drama korea pulak. Sampailah sekarang dan hari ini. Dan dengan aku juga terjebak.

Aku ada sifu untuk aku tanya semua hal ehwal korea ni. Kalau tanya google ko mesti ada lagi pertanyaan tak pasti. Tapi aku beruntung. Dekat ofis, google je apa nk tau. Lepas tu tanya soalan dekat orang sebelah. Jawapannya detail dan terus paham. Hahah. Kalau dia baca ni terima kasih Musfirah ku sayang.

Aku mula terjebak drama korea pun sebab dia. Musfirah ni siap masuk kelas bahasa Korea tau. Pergi Korea rasanya dah 2 kali. Power tak power. Aku tak berapa ingat cerita Korea yang pertama aku tengok. Kalau nk ikut, cerita Winter Sonata lah yang pertama. Haha. Masa zaman winter sonata ni, demam drama korea tak berlanjutan. Masa tu peminat gila korea masih kecik-kecik. Tak de phone dan internet laju macam sekarang.

Antara drama Korea dan drama Malaysia banyak beza. Mungkin salah 1 sebab kat Malaysia banyak protokol. Banyak topik tak boleh didramakan. Sebab tu orang seni kat Malaysia terbatas nak buat macam drama Korea buat. Macam India. Buatlah apa jenis drama. Orang politiknya tak kisah pun. Korea pun ada sentuh bab Politik. Siap ada watak Maharaja dan Perdana Menteri. Malaysia mana ada kan.

So, kalau korang pertama kali nk tengok drama Korea atau buntu nk tengok cerita apa. Tengoklah apa2. Tp mulakan lah dengan cerita Goblin. Haha. Tapi jangan dibawa kepercayaan cerita ini diluar drama. Kenapa? Kan kita orang Islam. Tengok drama saja sudah. Yang buat cerita ni bukan orang islam pun. Tengok Harry Potter. Logik ke?

Sebab tu aku kata kat Malaysia susah sikit dramanya nk hebat. Sebab kita orang islam. Kepercayaan ini hanya kepada Allah. Tapi kalau nk tengok drama Korea ok je. Tapi jangan berangan lebih je. Lagi 1 bajet. Drama Korea sekarang permintaan tinggi. Kos drama je dah boleh buat filem kat Malaysia.

Ok, drama yang aku listkan ni antaranya yang top ten lah. Banyak lagi drama korang bleh tengok ikut hero yang korang suka. Boleh cari by nama pelakon korang nak dan tengoklah. 

Cheese In The Trap
Cheese In The Trap. Heroin dia antara yang aku suka. Mula-mula tak berapa suka. Tapi makin aku tengok cun saja heroin ni. Cerita ni kene banyak fikir sebab banyak isu. Aku tengok 3 kali kot sebab nak pahamkan cerita ni keseluruhan. Cerita ni hero dan heroin macam tak bersama tapi aku rasa macam saja nak bagi ada season 2.  

Crash Landing On You
Drama ni antara yang meletop dekat Malaysia. Statistik drama ni pun tinggi dekat Korea. Cerita ni antara drama yang korang boleh paham pasal Korea Utara. Realitinya Korea Selatan dan Korea Utara tak berapa ok. Rakyat Korea Utara tak macam dekat Korea Selatan. Korang tengok cerita dapatlah serba sedikti kehidpuan rakyat Korea Utara.

Goblin
Drama yang paling meletop rasanya. Rasanya majoriti rakyat Malaysia tengok cerita ni. Bijaklah penulis cerita ni. Dapat idea untuk draf drama yang hebat ni. Tak terjangkau dek akal. Aku tengok 2 kali untuk bagi paham betul2. Lepas tengok habis kat situlah. Menariknya cerita ni tak sangka Kanada salah 1 tempat dalam plot drama ni. Cantik dan indahnya. Dan menurut sumber tempat dekat Kanada tu jadi tumpuan pelancong. 

Healer
Aku suka action drama. Ni antara yang aku tengok selepas The K2. Lepas tengok 2 drama ni rasanya macam plot cerita sama. Drama ni lebih nk tonjolkan hero tu. Konon betapa hebatnya dan teknologi yang diaorang gunakan. Dasyatlah. Tiba2 hilang. Tiba2 dah selesai masalah. Tapi this one better than The K2.

Descendants of The Sun
Drama ni juga antara yang meletop. Dengan hero dan heroin berkahwin diluar drama. Dan tak lama lepas tu bercerai. Ceritanya pasal askar yang berkhidmat dekat luar negara. Dan tiba2 heroinya si doktor tu pun kene bertugas dekat tempat yang sama. Berjumpalah semula dan bercintalah. Banyak juga tak logiknya. Tapi itulah drama. Yang tak logik tulah yang dijual untuk nampak hebat. Sebab tu drama ni agak hit.

Sky Castle
Drama ni kakak aku yang kenalkan. Dia asyik petik banyak kali jangan tak tengok cerita ni. Dan aku pun tengoklah dengan yakin. Logik dan berasas cerita ni. Mungkin betul realiti dekat Korea untuk golongan kaya dan berharta. Semua guna duit untuk beli nama dan kedudukan. Tak sure realiti sebenar macam ni atau tidak. Tapi rasanya ya. Drama ni bagus untuk ditengok untuk pengetahuan dan pengalaman.

The King - The Eternal Monarch
Ini antara drama terbaharu dekat Korea. On going masa post ni aku keluarkan. Baru 2 episod. Sama penulis dengan drama Goblin. So boleh anggap cerita ni susah nk diramal. Suka dengan drama susah nak ramal ni. Plot macam Goblin ada 2 dunia berbeza. Yang boleh jangka percintaan yang nk dibina bukan senang sebab watak antagonisnya sangat dasyat. Sila2 tunggu setiap Jumaat dan Sabtu.

Vagabond
Hero dia ni aku tak kenal. Tapi lepas habis tengok drama ni aku cari lagi drama dia yang lain. Yang lain aku tak berapa minat nak tengok rupanya. So, aku kenal hero ni dalam drama ni. Drama ni pun ada plot dekat luar negara. Drama ni pun kosnya tinggi. Nampak nak dekat-dekat dengan filem Hollywood. Siapa suka action akan sukala tengok drama ni.


Ok, apa yang aku listkan ni apa yang korang boleh tengok. Tapi rasanya dah tengok kan. Aku agak puji drama korea sebab banyak drama yang bagus dan berkualiti. Setanding drama Eropah sana tu. Korea antara negara yang maju dalam teknologi. Buktinya macam mana Korea atasi covid19 tanpa buat PKP macam negara lain. Dasyatkan.

So, siapa2 yang baru berjinak dengan drama Korea, pilihlah drama yang bagus. Tak semua bagus tak semua tak bagus. Tapi boleh tengok sekadar hiburan. Kesan tengok drama Korea ni, aku bolehlah paham beberapa patah perkataan Korea dan guna dalam kegunaan harian. Bagus kan.

Dekat TV saluran Media Prima sekarang aku nampak dah mula masukkan drama dari Thailand pulak. Aku tak sure kenapa tapi mungkin murah sikit dari drama Korea kot. Haha. So, tepuk dada tanya selera. Boleh tengok tapi jangan overdose.

Saluran mana nak tengok drama Korea ni?

Bisanya yang percuma ramai tengok dekat Drama Cool. Mana-mana yang sanggup keluarkan kos, Netflik adalah yang terbaiklah. Aku bayar RM17 sebulan untuk dapatkan akses tengok dekat phone sahaja. Nk link dekat laptop atau tv kene bayar lebih sikitlah. Besnya netflik ni, kalau cerita kat Korea priview pukul 10 malam, dalam pukul 11.00 malam waktu Malaysia dah boleh tengok. Yang baru ni siap ada subtitle Malay!

Selamat menonton!





No comments:

Post a Comment