13 February 2013

Ikan Sembilang Masak Taucu


Assalamualaikum,

Happy Chinese New Year. Tahun ni tahun Ular kan. Oklah tu...biar ular yang buat kerja. Untuk tahun ni jugak aku masih terima angpau dari bos aku. Boleh tahanlah. Bos kenelah jaga gengsi kan..takkan nak bagi macam aku bagi angpau masa hari raya. Kikiki.

Untuk kali ni, resepi biasa gak. Ala...orang jawa kan...lauknya paling koman mesti tumis-tumis jer. Dulu-dulu masa aku kecik, aku selalu balik kampung. Selalu jugak kene masak. Tapi aruah embah dah sediakan bahan tuk aku masak. Memang tumis-tumis jer. Janji bukan tumis kering. Tumis ada kuah :)

Ikan sembilang ni dapat masa aku g kelong. Memancing dekat kelong. En Suami dapat. Betul-betul dapat seekor jer. Lepas balik tu..aku siang semua ikan yang dapat. Bubuh garam ngan kunyit siap-siap. Simpan dapat peti sejuk. Bila nak masak..keluarkan jer. Goreng..masak...siap.

Tak der idea nak masak. Mula-mula nak gak masak asam pedas. Tapi dah bubuh kunyit. So...masaklah taucu. Masak taucu ni kene pedas sket..baru uuummmpppphh.

Resepi kene bagi ker.? Senang jer ni. Hehe...tak perlah..aku tulis gak. Sebab kan blog masakan. Haha :)


Ikan Sembilangya tak kelihatan..tenggelam dalam kuih yang ter over..kiki :)

  • Ikan sembilang - goreng siap2. Ikan apa2 pun ok.
  • Cili besar hijau + merah
  • Cili padi
  • Bawang besar
  • Bawang putih
  • Taucu - aku guna jenama tamin.
  • Asam jawa
  • Gula
  • Garam jangan sesekali guna garam!
Ni jenama yang aku guna. Tak guna yang lain. Gambar ehsan Google
Oh yer..macam biasa gak...bahan aku guna ni...agak2 jer. Jangan lebih sangat lah. Agak-agak ok.
 
Cara aku masak:
  1. Tumis bawang dengan cili. Sampai layu. Lepas tu masukkan taucu. 
  2. Lepas tu..tumis sampai beberapa minit. Bisanya aku tambah air sedikit.
  3. Lepas tu masukkan gula ngan air asam jawa. Masak lagi smpai naik bau. (kalau adalah..haha)
  4. Lepas tu..rasalah..ok tak..kombinasi masam, manis & pedasnya.
  5. Akhir sekali..masukkan ikan. Siap.
Senang kan. Korang lagi hebat lah dari aku. Heeeeeee:)

Biasanya aku masak tumis taucu ikan bilis...Makan dengan lempeng. So..selesai untuk kali ni.

Jumpa lagi!

Wassalam.
 



No comments:

Post a Comment