27 February 2013

6 tahun masam manis

Assalamualaikum,

15/5/2006 hari pertama aku jejak dekat syarikat aku kerja sekarang ni. Kalau di kira..dah 6 tahun beb. Lama tak lama lah. Setia gila kan. Nak-nak kerja dengan Cina. Kaum yang korang tau lah macam mana. Ada baik dan buruknya. Tak semua baik dan tak semua buruk. Tapi...memang lebih buruknya!!

24/3/2013 ulangtahun pertama pernikahan aku dengan En Suami. :)

29/3/2013 hari terakhir aku berkhidmat dengan syarikat cina ni. 100% cina tau!

1/04/2013 hari pertama aku lapor diri dekat USIM. Hari ulangtahun persandingan aku dengan En Suami. Dah setahun kawen. Jadi aku anggap rezeki ni..hadiah ulangtahun pertama kami. Aminn...

Cina ni gila kerja. Diaorang akan kerja..kerja..kerja..kerja..kerja...walau masa dah tamat pun disuruh kerja. Padahal tak nak bayar ot. Tu aku dah lali. Time kerja abis..aku balik. Tapi masa mula-mula kerjalah...takut punyer pasal..ikut jerlah..tapi dalam hati..$&@^(($&)#*)^%# :)

Ada cina kedekut ilmu..dan ada yang tidak. Tapi..yang tak kedekut tu..ok..cuma bila kita dah tau buat kerja tu..sbg cc..die let go kerja tu bagi dekat kita. So, kerja kita bertambah. Kesian gak. Tapi still dapat pengalaman kan.Pembelajaran cara aku senang jer...belajar dari kesilapan. Bila dah salah..next time...kene betul pulak!

Paham konsep dan pastikan paham penerangan. Konsep ni..dalam bidang perakaunan...ialah..paham...akaun kene balance. Aku pernah kata..aku fail dalam kira-kira. Tapi dapat gak kerja bahagia akaun.

Tapi..dekat sini..aku KENE paham...cc aku selalu paksa buat T Format. Cara ni senang tuk settlekan masalah akaun. Sbb..prinsip paling penting kan...Double entry. Jadi..kat sini..buat aku lebih paham konsep perakaunan. Apa yang penting..kene BALANCE!!

Penerangan tu..paham bahsa melayu orang cina :)

Percayalah...klo mana2 ko g..orang cina yang JARANG bercakap dengan orang melayu..memang susah nak paham apa yang orang CINA tu cakap. Aku pun sama..tapi bila dah lama-lama...rasa ok. Cakap sekali dah paham. Kalau mula2 dulu..memang banyak kali aku cakap..hah..hah..hah..(ni bukan gelak).

Kesimpulan dari kerja dengan Cina ni...ada masam manisnya. Banyak kenangannya. Banyak kesabarannya. Banyak kerenahnya. Banyak penyelesaiannya. Banyak ketidakadilannya. Banyak songehnya. Banyak senangnya. Banyak dan banyaklah.

Apa yang penting, pengalaman dan kenangan :)

Ok, Insyaallah masa depan aku, akan aku aturkan baik-baik. Keputusan yang aku buat ni memang lepas aku pikir masak-masak. Lepas amik beberapa minggu dalam dilema. Smpai masa mandi pun pikir. Masa buang air besar pun. :)

Mungkin 6 tahun akan datang...aku dah dapat balik apa yang aku ada sekarang. Insyaallah..tu target aku. Apa yang aku ada sekarang?

Gaji yang agak memuaskan...kuasa untuk buat keputusan...lebih relaks dalam buat kerja...kikiki...sbb dah ada pekerja lain. Tapi ada lebih penting. Kemampuan aku dalam buat kerja. Cepat dan tepat. Nak pastikan semua ok! Terima persekitaran yang lain sangat dari tempat lama. Insyaallah.

Tapi...kita hanya mampu merancang...aku sendiri tak tau apa akan jadi pada masa akan datang. Tapi..tak salah untuk merancang sesuatu..untuk kita capai. Jadi..kita ada semangat untuk ke arah kejayaan tu. 

Jadi positifkan diri untuk ke arah mencapai target diri!

Insyaallah...untuk 6 tahun akan datang...sesuatu yang manis akan aku rasa. Yeah!!


Wassalam.

Nota: Tulisan ni untuk kenangan akan datang jugak. 1 masa..lepas 6 tahun..aku nak baca balik. Apa aku rasa sekarang. Sama ada keputusan aku sekrang..adakah betul atau tidak?.
 


No comments:

Post a Comment