21 March 2013

Ayam Panggang

Assalamualaikum,

Salam siang semua. Update lagi kali ni sebab dah dapat menu baru. Wahahaha...akhirnya dapat jugak amik gambar ayam yang 1 ni. Aku memang dah lama tak buat ayam panggang ni.

Ayam panggang ni khas aku buat tuk En Suami dan Abah aku yang kurang sihat. Tapi tak best sangat sebab oven aku, oven biasa yang aku hargai. Masa nk bakar ni, En Suami minta jangan belah ayam ni. Nak sekor siap2. Tapi alahai..oven kecik. Tak muat :(


Ayam yang dah siap aku make up kan. Aku simpan dalam peti dalam beberapa jam. Biar rasa semua bahan. Resepi ni aku amik dari buku resepi aku. Aku tgk macam2 blog. Aku editlah.Kikiki.


Ni pusingan pertama. Yelah, kan aku kata td, dibelah dua. Masak separuh2. Bahagian pertama. Masak dengan jayanya. Amin...makan panas2..yeah...sangat sedap!!

Nampak tak yang garing2 tu. Tu sebab dah overload. Oven kecikkan. Ayam terbeli yang besar.


Yang ni pusingan ke2. Kureng sket lah. Sebab tak masak2. Aku tak cukup masa. Dah malam, tak hantar lagi kat umah abah aku. Terpaksa stopkan jugak. Masak jugak. Cuma tak garing macam yang pertama. 

Aku dah pernah buat ayam panggang ni. Kalau nk resepi aku,takut korang tak lalu nk guna. Kikiki...aku ubah sikit2 lah. Yelah, bukan semua bahan ada kat umah. Mana yang ada aku masukkan jer.

Basic resepi aku amik dari sini.

Sumber: Potret Kasih
Resepi Ayam Bakar/Panggang lada hitam
1 ekor ayam ( potong 2 atau tidak dipotong )
6 ulas bawang putih ( saya letak 1 labu bawang putih )
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam
2 sudu besar minyak masak/ sayuran/ zaitun
4-6 sudu besar sos tiram ( ikut saiz ayam )
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar daun rosemary kering ( jika suka )

Aku tambah
*Kiub pati ayam.
*Madu

Cara penyediaan
1. Goreng bawang putih bersama minyak masak tadi hingga kekuningan. Bila dah kekuningan tutup api.
2. Tumbuk lada hitam, daun rosemary hingga hancur kemudian masukkan halia dan tumbuk  hingga lumat.
3. Didalam lesung yang sama masukkan bawang putih yang telah digoreng bersama minyaknya sekali. Kemudian lenyek perlahan2 bawang putih tadi hingga hancur.
4. Masukkan pula sos tiram dan sos cili. kacau perlahan.
5. Lumurkan minyak bumbu tadi pada ayam yang telah di bersihkan. Perap ayam dahulu paling kurang 1 jam.
6. Bakar dalam oven… suhu 200 darjah celcius selama 1 jam .


Sekian.


Wassalam.

p/s: kenapa tulisan aku kejap kecik kejap besar...ish2..:(  


No comments:

Post a Comment