19 March 2013

Udang Goreng Wangi

Assalmualaikum,

Ok, kali ni aku update lauk yang aku gila nak masak jer. Sebab En Suami rajin memancing udang. Lepas tu ketidaksempatan merasa lauk udang masa buat untuk sepupu aku dulu. Aku lenjan jer masak sendiri kat umah. Kali ni dengan bahan yang lengkap.

Masa masak tuk makan beradap tu, aku tak punya barang yang cukup untuk masak udang ni. Jadi rasanya ok, cuma kurang sket lah. Bila aku buat balik (ni kali ke2) baru tau..kalau barang semua cukup...Ya Allah...lagi enak dong. 

Sebelum ni aku pernah buat tuk kawan-kawan aku yang datang rumah. Lama dah. Bila aku tengok balik, masa tu lagi kureng...cukup bahan, tapi kurang skill masaknya. Hehe..

Ok, resepi ni aku dapat dari Chef Wan. Masa die masak dalam channel AFC. Rancangan pertama..tapi episod brapa ntah. Dia masak jer...aku dah paham caranya. Tinggal nak salin bahan jer. Jadi..ni resepi ulang tayang yang berjayalah. 

Untuk resepi: pergi  sini yer. Ni yang dulu aku masak. Aku masak dengan ketam lagi. Kikiki





 

Ni antara bahan yang aku sempat-sempat amik. Haha...nyempat jer kan. Untuk paste thai...jangan risau, sekarang dah banyak ada jual dekat pasaraya. Korang carilah. Mesti dapat.

Ehsan dari google




Hah, ni contoh thai chili paste yang aku guna tuk lauk ni. Ada tanda halal. Dulu2 masa belajar kat Kedah, selalu gak jumpa. Baru2 ni, aku beli dekat kedai biasa jer. 



Sebelum tu, udang dah kene siap2 goreng lah. Memang rangup tau. Yelah..goreng dengan telur + tepung jagung. Rasanya korang tak payah nk kopek udang ni. Makan macam tu jer.


Akhirnya, jadi jugak percubaan yang kali ni. Aku sekarang ada motto baru kalau memasak. Less is better. Tak payah nk over bahan sangat. Takut over rasa. Sekarang aku try masak dengan cara simple dan bahan tu, sket2 sudah. Yelah, aku masak tuk makan berdua jer kan.

Serius, memang sedap lauk ni.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment