19 August 2011

Kuih Kole Kacang @ tepung kacang hijau

Salam,

Aku ada masa ari ni. Yelah exe aku dah keluar pergi lunch hour. Ok2..bos aku Cina ok. Kat ofis pun hari-hari belah limau lah, epal lah. Aku..sabar jer..:)

Ok, kuih hari ni yang aku nk update, bukan aku yang buat sebenarnya, tapi abah aku. En Badai. Kuih ni salah satu kuih yang abah aku jual dekat bazar ramadan Banting. Kuih  ni antara kuih yang mendapat sambutan dan selalu habis, Insyaallah. Tapi kalau masa orang tak ramai, memang terdayau lah kuih ni. 

Untuk makluman, minggu ni, keadaan dekat bazar ramadan teramat lengang. Tak sesak macam awal bulan. Sebab tu jualan agak merosot masuk minggu ke3 ni. Tapi untuk rekod, jualan insyaallah akan meningkat balik pada minggu terakhir. Lagi hebat masuk hari-hari terakhir. Aku pernah berniaga dengan Wawa sehari atau 2 hari sebelum raya. Abah aku dah tak jual masa tu. Aku dengan Wawa semampunya buat kuih guna modal sendiri. Dalam RM 50.00 dan lebih2 sket jer. 

Aku buat dalam 4 jenis kuih kalau tak silap. Bajet memang tak abislah, malu pun ada padahal dah selalu niaga. Nak dijadikan cerita, sebelum pukul 6 kuih kitaorang dah abis. Haha, masa tu gelak dengan Wawa macam tak percaya. Abah aku pun tak percaya. Keuntungan bersih kitaorang dapat ialah hampir ke RM 200. Wah..tahun ni insyaallah kitaorang nk niaga lagi. Tapi tengok keadaan jugak. heee :)



Ok, bahan-bahannya aku boleh tolong list kan yer. Tapi masalah dekat anggaran. Harap2 anggaran yang aku bagi kuih ni jadi.:)

Bahan-bahan:
Sebungkus tepung kacang hijau - Cap apa2 pun boleh
Santan - abah aku guna santan serbuk sepeket
Gula - 1 mangkuk
Air - 2 mangkuk sederhana besar

Caranya:
Bancuh tepung kacang hijau dengan sedikit air. Ni nak bagi tepung sebati. Air ni tak masuk yang dua mangkuk tu. Lepas tu dalam periuk, masukkan air dan adunan tepung tu sekali. Masukkan santan serbuk dan gula.Dan kacaulah sampai adunan tu tanak. Pekat dan berat. Adunan ni makin lama makin berat dan pekat. Lepas masak, masukkan dalam dulang empat segi. Tunggulah sampai sejuk. :)

Ok, kuih ni disertakan sekali dengan tahi minyaknya. 

Cara buat tahi minyak:
Santan segar dari sebiji kelapa.

Masak santan dalam kuali. Biarkan sampai santan mendidih. Api perlahan dan kacau perlahan. Sampailah santan tu kering. Last sekali akan terhasil sekali minyak kelapa. Tapis minyak dan sisa tulah tahi minyak Minyak tadi tu boleh guna. Wangi ok. So, selamat mencuba yer.

Wassalam..

2 comments:

  1. ohh~akak suka kuih nii~!!! tak pernah buat tapi pernah ngap~kebetulan yang buat jual tu plak memang sedap giler kuihnya..bleh cuba ni kalau jual pun dah laku ni..pasti sedap! hihihi

    ReplyDelete
  2. kuih ni mmg abah sy jual setiap kali bulan puasa...sy tak makan pun kuih ni...hehehe...:)

    ReplyDelete