23 August 2011

Roti Jala

Salam,

Yuhuuu,........alhamdulillah..tinggal lebih kurang 6 hari lagi kita meninggalkan ramadan. Terasa cepat sangat ramadan untuk kali ni. syukur Ya Allah, aku dapat puasa dengan kesihatan yang baik tanpa gangguan dari masalah gastrik.Kesimpulannya, sapa-sapa gastrik boleh puasa ok. Gastrik bukan alasan tuk tak berpuasa.

Kuih raya aku pun dah meningkat jumlah. Tahun ni tahun paling banyak aku buat kuih raya. Tak tau aku dapat semangat dari mana nk buat berjenis-jenis kuih. Mood rajin terlampau.hehe...untung orang yang datang umah aku. Stok raya memang semua dibuat. Tapi hari ni aku nak pos roti jala. Mungkin jadi menu pagi raya nanti :)

Roti jala ni perlukan skil untuk buat masa atas kuali leper. Masa pusing atas kuali leper kene cepat. Tak boleh slow-slow. Nanti membedel. Tebal plak karang jadinya. Mungkin percubaan pertama tak menjadi, kene usaha banyak kali yer..:)
roti jala yg aku buat untuk jualan dekat pasar ramadan..



Yang ni sebelum digulung..lipat pun bleh


Bahan-bahan: 

1kg tepung gandum
Sebiji telur
Pewarna kuning
Air
Garam secukup rasa.

Caranya:
Bancuh semua bahan dekat atas. Lepas tu blenderkan tepung tu. Biar licin tak sangkut masa kita menjala. Kene pastikan adunan tak terlalu cair dan terlalu pekat.Ok.

Paling sedap makan masa panas-panas dengan kari ayam. heeeee..

Untuk akan datang, mungkin aku upload gambar-gambar kek aku. Harap-harap sempatlah aku update yer. Selamat berpuasa dan mengejar pahala 10 malam terakhir ni dan selamat menyambut persiapan raya :)

No comments:

Post a Comment